×
crmart
Marketing Specialist bij CRM Group

logo

Het logo maakt deel uit van je huisstijl en verwijst vaak al naar de activiteiten of specifieke kenmerken van je zaak.
Het logo kan op twee manieren gecreëerd worden:
• Als woordmerk zoals het logo zoals Coca-Cola, Kellogs, Calvin Klein, NIKON, ….
• Als beeldmerk waarbij een symbool verwijst naar de activiteiten of specifieke kenmerken van je zaak. Voorbeelden hiervan zijn Apple, Twitter, Shell, …

De voordelen van een logo
1. Een eerste indruk maken
Een goede eerste indruk maken blijft belangrijk om op lange termijn een impact te hebben bij eindgebruikers en zakenpartners. Aangezien het logo meestal zorgt voor de eerste indruk, is het belangrijk om een logo te hebben dat mooi, slim en creatief is. Het moet jouw bedrijfscultuur perfect uitdrukken.

2. Opvallen
Er zijn miljoenen webshops en fysieke winkels in de wereld die soortgelijke zaken of producten aanbieden. Een merklogo helpt ze om zich te onderscheiden van de concurrentie. Bovendien kan een consument hun merk er zo uitpikken tussen alle andere producten of diensten op de markt. België heeft bijvoorbeeld een rijke traditie en een groot aanbod aan chocoladewinkels. Toch weten klanten steeds dat ze een winkel van Leonidas binnenstappen.

3. Geloofwaardigheid
Een logo verleent ook een kwaliteitsgarantie aan een product. Indien de mobiele telefoon of mp3 in je hand bijvoorbeeld een logo van Apple of Samsung draagt, ben je er zeker van dat het toestel stevig en van goede kwaliteit is. Je zou een soortgelijk apparaat van een ander merk niet even snel vertrouwen. Bedrijven spenderen daarom tijd, moeite en geld om te zorgen dat hun logo wordt ervaren als professioneel en betrouwbaar.

4. Boodschap
Veel merken dragen een boodschap uit met hun logo. De olie- en gasreus BP vernieuwde het bedrijfslogo door te verwijzen naar ‘Helios’, de oude Griekse god van de zon. Hiermee wilden ze uitdrukken dat ze méér doen dan enkel fossiele brandstoffen, onder andere ook zonne-energie. Het logo van Amazon – de grootste onlinewinkel ter wereld – toont dan weer een lach die van de A tot de Z loopt. Dat suggereert dat ze een ongelooflijk ruim aanbod van producten aanbieden met een glimlach. Mercedes-Benz tenslotte heeft als logo een driepuntige ster, die verwijst naar hun aanwezigheid op land, ter zee en in de lucht.
5. Think twice
Uit voorgaande argumenten kan je afleiden dat het zeer gunstig is om een logo te hebben. Maar het is nog belangrijker om het juiste logo te hebben. Een logo met een suggestieve boodschap wordt mogelijk verkeerd geïnterpreteerd en beschadigt dus je merk. Sommige merken doorstaan de tand des tijds moeiteloos, andere moeten zich dan weer regelmatig heruitvinden om steeds weer eigentijds te blijven. Het logo van Coca Cola is al meer dan 125 jaar bijna onveranderd gebleven! Het logo van Starbucks onderging door de jaren heen meerdere restylingen. Grote bedrijven hebben de middelen om gigantische budgetten aan marketing te spenderen. Minder grote bedrijven moeten daarentegen jaren bekomen van slechte publiciteit of komen dat zelfs helemaal niet meer te boven. Het is dus verstandig om je logo samen met een gespecialiseerd grafisch bureau te ontwikkelen.
In dit geval zit je goed bij ons!

crmart
Marketing Specialist bij CRM Group