Op woensdag 4 december 2019 verscheen het artikel rond het marketingplan van jouw kmo op het contentplatform voor ondernemers, Bloovi.
De meeste bedrijven zijn ondertussen op de trein van online marketing gesprongen. “Ze beseffen dat het cruciaal is om de concurrentiestrijd te winnen en te blijven groeien”, zo merkt Lisa Keuremennen, Digital Coach van CRM Group, op. Maar ze stelt ook vast dat het zeker bij kmo’s nog vaak bij one shots blijft, zonder doordachte strategie. Daarom stelde ze een checklist op die bedrijven kunnen afvinken om zeker te zijn dat hun marketingplan 2020 proof is.
1. Geen marketingplan zonder contentplan
Bij CRM Group vertalen ze een marketingplan altijd in een contentplan, legt Lisa Keuremennen uit. “Een contentplan zorgt voor houvast en structuur. Het garandeert om te beginnen een zekere frequentie. Veel bedrijven beginnen enthousiast aan sociale media of aan een blog, maar na een paar posts verwatert dat vaak. Als klanten naar je Facebook-pagina gaan en de laatste post is een jaar oud geeft dat geen goede indruk. Door content in te plannen, kan je dat vermijden. Je kan ook waken over de variatie van de content: een blogpost, een video, een infographic, een foto,… Als je daar op voorhand grondig over nadenkt en dat uitstippelt in een contentplan zorg je dat je geen belangrijke momenten mist en voldoende afwisseling hebt in inhoud én vorm.”
“Je kan een contentplan opbouwen dat aansluit bij de jaarlijkse doelstellingen, alle belangrijke momenten en de milestones voor je bedrijf binnen dat jaar. De eindejaarsperiode die eraan komt, is voor élk bedrijf een belangrijk moment. Je kan acties uitdenken, je klanten prettige feestdagen wensen met een mooie teamfoto, je openingsuren aanpassen,… Wel goed opletten – én opnemen in je contentplan – dat je alles ook op tijd weer weghaalt. Een website of een Instagram-pagina die in maart nog helemaal in kerstsfeer baadt, jaagt bezoekers weg.”
Lees hier het volledige artikel.